sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Sunday 9 June 2013

MASALODEH - my favourite indian dish

as salammmm...haiiiiiiiiiii....mmmm....hehehehe...rini nak share citer aku wat my favourite kudap2....jeng jeng jeng....bukan sebab deepavali,bukan sebab thaipusam,bukan sebab ponggal ke tapi aku memang suka kuih india ni...biasak la aku suka menghabiskan stok yg ada dlm peti ais, so dok jenuh bongkar n terjah akhirnya aku dapat cekau seplastik kacang dal...hhmmmm nak wat roti canai cam malas lak nak menguli tepong...taraaaaaaaaa!!..menyala nyala lak mentol dlm pala hotak aku nih...dah lama tak buat kuih ni so palagik...kedapo meletop la aku...pes step rendam kacang dal dulu 1 jam sementara tu aku sediakan bahan2 dalaman yg lain..bawang besar,cili kering,halia, jintan manis/putih n daun karipole...hahahahah...setelah kacang lembut aku tumbuk tau bukan blender...n campor dengan bhn2 dalaman tadi dan boh la serbuk perasa skit,setelah dibelai adunan tu dari tangan aku yg gebus itu hahahaha MAKA DENGAN INI... inilah hasilnya..


proses membentuk dan membotok ni mengambil masa 20 minit bergantung la pd buaian...eeehhhh pada adunan kita kan...so bila dah mooolat2 tu siapla untuk aku rejam dalam minyak panas...maleh nak tunjuk plak proses rejaman tu aku nak shorcut je..MAKA DENGAN INI...setelah siap digoreng....


taraaaaaaaaaaaaaa!!!...deyyy...wanggey...wanggey aya, ane,achi...sapedek masalodeh vaaa!!....nila masaklodeh aku versi selayang mariii.....huduhhhhh kan...ayoyooo...ok c u next entry...

No comments:

Post a Comment