sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Sunday 16 February 2014

SOLOK/SAROK LADA versi selayang...huhuhu

assalamualaikum my silent readers suma...pahabaq...sat je kan masa berlalu..tup tup dah ari senin..tup2 dah ari jemaat....keja seminggu cuti 2 ari pon x ghasa...huuuhhhh...cam besa no my xtvt dapoq meletops bersiaran lagi...hahahah kali ni nak share ngn angpa suma 1 lagi menu yg aku suka makan n kali ni nak buat sendiri..kali ke 2 dah buat menu nih selepas 3 taun dulu hahahahah....memandangkan stok ikn sadin belambak dlm peti es...so aku pon terpanggil tuk buat SOLOK LADA tengganu kiter ni versi aku laa...ok jom tgk bahan2 nya..


isi ikan sadin yg dah dipisahkan dari tulang..kelapa parut..bawang merah,bawang putih,halia, lada itam dan serai (ni aku derhakaje kalo tengganu ori x dak serai huhuhu)...dan paling penting cabai ijau...ok sepatutnya kita guna cili kelantan yg kala ijo muda tu tp memandangkan versi selayang aku menggunakan cabai ijau biasa dan cili benggala jer...hahaha lain dari yg lain kan...tp sedap bila dah masak...x caya angpa buat la...next


tumbuk semua bahan2 tu ok...jgn maleh...kalo nak blend pon bleh tapi nnti berair sangat...aku ni rajin lebih so aku tumbuk suma bahan2 termasuk kelapa dan isi ikan...mmm barula fresh...huhuhu


taraaaaaa...camtulah keadaanya bila dah tumbuk suma bahan2 tadi..jgn lupa perasakan dengan garam dan gula secukup rasa...belah cili ijau tu ditengahnya dan cili benggala tu jangan besar sangat yer sebab kalo belah ikut ruas dia besaq sgt bila mkn x sedap..sumbatkan isi ikan dalam cili tu kejap2 dan buncit2 yer..kepal2 isi ikan tu dulu nnti senang dia melekat bila kita rebus dgn santan


susun dalam piuk cili yg dah siap disolok...


perasakan santan dgn gula dan garam baru masukkan dalam piuk..masak sampai mendidih dan cili tadi masak dn lembut k.



taraaaaaaa dah siap my solok n ari sabtu pas punya menu nih ....aku kawinkan dgn sup sayo campo dan ikan sambal....mmmm masak dengan penuh ksh syg dan dari hati dan dgn iman yg tak berapa cukup lagi..ni...selamat mencuba dan jumpa lagik dgn 1 menu yg lain pas ni..bebbaiii..

No comments:

Post a Comment