sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Tuesday 4 February 2014

HASIL BEMESRA DGN ABG CORNELL - KEK BELANG BAKAR N KUKUS

assalamualaikum n pahabaq kwn2 suma....sedih tau...tenet kat pc aku dah x dak...gara2 pemasangan pc baru..dah tak bleh connect ke tenet...kena tunggu bulan kot...uuwwaaaaaaa...byk la yg tertangguh resepi kat dapoq aku....sob sob sob....ni pon numpang kat pc library jew...mmm nak share ngn angpa suma..mmmmm eleh malu plak aihh...gatai meghela sungguh ang ni mishah oiiii....benaqnya kan....cuti ghaya cina tadi...aku p meminang.....hehehehehe...(tutup muka ni)....lama dah bekenan kat dia...ishhhhh..dok koi2 (pelan2) simpan duit akhirnya...akhirnya...p antaq belanja n minang teruih....haaaaaaa ni mesti angpa ingat aku p minang laki nih kan kan kan....heeeeee ....ni dia orangnya...
































tercapai gak akhirnya hajat aku nak beli natang alah ni...dah gigil2 tgn dah nk buat kek n yg sewaktu dgnnya...dan usha baek punya aku pon angkot bwk balik abg cornell ni....(aikkk kompius sat...mana tau cornel tu jantan..mmm apa2 lah)....so mlm tu ja aku dah plan nak bemesra dgn abg cornell ni..plan aku nk wat kek simple ja...kek butter belang...jom tgk...antara bahan2 yg aku guna 1 cwn mentega, 1 cwn gula ( jgn pnoh sgt)..5 bj tlor ayam gred c, susu manis 2 sudu besar..ovallet 2 sd teh, esen vanilla, tpong gandum 2 cwn bersama 2sdt baking powder dan 3 kaler yg angpa suka no...

































putaq mentega/marjerin dgn gula sampai hancur..kemudian masukkan telor sebiji demi sebiji dan putaq lagi adunan..masukkan sedikit esen vanilla..putaq lagi sampai kembang

















































masukkan 2sb susu pekat dan putaq lagi kemudian masukkan ovellet...putaq lagi las sekali masukkan tepong yg telah diayak bersama baking..masukkan sedikit demi sedikit hingga adunan sebati .

















































bahagikan adunan kepada 3 bahagian...dan letakkan pewarna kesukaan masing2 ..dan masukkan kedalam loyang berselang seli hingga semua adunan habis.

































bakar dalam suhu 160c selama 45 mnt..(terpulang kpd oven masing2 yer)..haaaaa nila kek pertama aku hasil bemesra dgn abg corneell..alkisahnya berebut lak ank2 taska aku nk mkn kek tu ....xpa x pa wancu buat lagi na...n soknya aku xcited nk buat lagi....tapi malang nye oven beso aku tuh x leh on plok..cek punya cek ghopanya sitikus dah gigit wayar oven aku sampai putuih 2....arggghhhhhhhhhhh...mau x singa aku...huuhhhh sabaq mishah oiiii...dok maghah sgt watpa...so aku pon tukaq plan tuk kukuih...wpon aku x bapa suka nk wat cara ni tp nk wat lagu mana...no choice...so adunan ke2 ni leh skit..






















































untuk version kukus ni aku gunakan kopi emulco n boh kala biru, merah n ijau....n kukus selama 1 jam dgn api sederhana...so camtulah jadinya...agak hudduh la sikit...hehehehe


















taraaaaaaa...tulah hasilnya setelah dipotong..rupa hudduh skit tp ghasa leh tahan...kehkehkeh.apa2 pon habih gakla ...n tu la  cawannya yg aku guna tuk menyukat bahan2 nya...ok la... ni saja buat sementara ni hokkey..memandangkan oben aku dah jahanam.....lambat lgila kot nk menge kek...uwwaaaaaaa...cam besa la no...masak dr hati..masak dgn iman...masak dgn kasih syg...c u next entry...bebbaiiiii

2 comments:

  1. Wahahahah...meriah giler2 keknya...ni yang wat jelezs tahap berapi ni...kenapalah cun sangat...???? eeeee...tu belum rasa lagi hasil tangan cik abang cornell tu...sehensem tuannya kek menjadi gebus...adusss...kutertawan di sini...ehehhe...chayalahhhh....teruskan membaking kiut2 baru naik balik semangat cik akak nih....ahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. CTNurza....sis....huhuhu dah xcited dgn abg cornell...oven plok rosak.....gerammmmmnnyeeeee..teruih putus semangat....lawa apanye...huduh la kek kukus tuh...malu jer...tp gatai nk uplod gak...hahahahha ..tenet x der lagi sis...ni tumpang pc member je nih....tq sis dtg jengok

      Delete