sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Sunday 23 February 2014

NASI SAANTAH / WADAI SAANTAH - kueh tradisi keturunan BANJAR

assalamualaikum...jumpak lagi k mcm yg aku dah habaq di resepi ayam percik tadi..arini aku nk up 3 resepi hasil bemesra dgn dapoqmletop ku 2 ari lepas k..kali ni aku nak share 1 resepi kuih tradisonal keturunan banjar...keturunan aku tuh...haaaaaaaa wadai nasi antah or serimuka banjaq la... jom layan bahan2nye


















rendam 2 setengah pot (pot tempurung ok..)beras dlm 2 jam ok...bila dah rendam bersihkan dan sediakan kelapa parut yg putih sama byk dgn beras yer...kita nak tumbuk dua2 bahan tuh


















tumbuk beras tu sampai jadi macam biji sagu yer...lepastu tumbuk kelapa parut tadi sampai halus sedikit yer..























bila dah campur beras dan kelapa tadi gaul dengan garam dan masukkan air dlm loyang tu tuk kukus yer..air tu x kisah boh je sampai beras tu masak...aku buat 2 kali ni sebab lepas 30 minit pertama beras dia keras lagi so aku tambah air lagi sikit n kukus lagi dlm 20 minit..


















taraaaaaaaaaaaaa....camtulah ghopanya bila beras kita dah masak k...angkat dan bahagikan pada 2 loyang pasai kita nak tekan padat dia cam pulut serimuka tuh...lepas dah padat...cucuk permukaan pulut tu dengan garfu yer..ni teknik tuk melekatkan kepala denganlapisan beras tu...hahahah teknik hokkeyyy...dah siap sejukkan dulu..


untuk kepala atas...tengok betul2 ni...ni sukatan tuk 2 loyang tadi k..2 cawan gula merah..2 cawan tepong gandum..2 bj telor dan sekilo santan kelapa (masak dulu sampai naik kepala santan tu)..gula merah tu aku campo sesenduk gula putih yer n sikit garam...


















tu sukatan cawan tepong gandum tu yer..masukkan dalam besen bersama gula merah..kacau sampai tepong tak begentel



masukkan santan..kaut kepala dia pelan2 ok...sampai abih dan kacau sebati...pukul telo pelan2 jgn sampai kembang sangat dan masukkan dalam adunan kepala tadi..(tq sangat2 my laling pn mazliana abdullah atas tips...pakar kuih yg sangat hebat)....hhuhuhu aku ni basic koi tau buat tapi nak dpt teknik2 tu yg mahai.


tapis adunan tadi dan kukus sebentar beras tadi dlm 5 minit dan baru masukkan adunan kepala yg dah ditapis tadi yer


kukus dalam masa 30 minit dan sehingga masaklah...


taraaaaaaaa....nilah selepas 30 minit..angkat dan sejukkan dalam besen berisi air...alkisah aku wat koi ni petang sabtu dlm pukul 5 n siap kui 7...tuk juadah kelas pengajian fardhu ain my pak aji mlm tu...koi2 talam ni kena betul2 sejuk baru cantik kita potong


nila hasilnya wadai saantah ulahan ko....hehehe terspeking plok...ni dah siap2 tuk nak di jamu kat ank2 murid pak aji kiter..


lagi zoom dekat skit....huhuhu x dak la perfect sangat mcm org juai tu sbb koi aku ni untuk dimakan oleh kawan2 dan ahli2 sunnah wal jemaah ja (family la tuh )...bleh la sikit2 nak share ngn angpa suma...


taraaaa....nilah kelas fardhuain yg dibuat diberanda umah aku oleh my pak aji al ustaz HJ JAMHARI b HJ AHMAD....tiap2 mlm minggu tau...dan setiap mlm mggu gakla aku akn buat juadah tuk ustaz n ustazah yg belajaq ni...so wadai nasi antah tu untuk juadah mlm mggu lepas...syukran suka ustaz n ustazah tu...ok jumpak di lain entry ya...bebaaiiii

1 comment: