sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Sunday 23 February 2014

MY AYAM PERCIK

assalamualaikum...ai kwn2 n my silentraeder suma...pahabaq pahabaq...camna cuti ujung mggu lepass...ada ok ka tara ok...hahahahha...apa...cek ka?...mmm cam besalah cik mishah dengan dapoq mletop cuti 2 ari pas ada 3 menu yg nak share ngn angpa suma...sabaq2 no kita kayuh pelan2 dulu...ok alkisah ri sabtu lepaih...pala hotak aku ni teringat lama dah nk buat menu ni benaqnya...bila tya suma jemaah2 kt umh pakaji i tu bila depa suma kata ok...so palagik..my pak aji pon ke pasaq la pg2 lagi...makanya...hahaha menu ayam percik pon bermula..jom tengok bahan2..

































pes pes sekali hopkosla ayam kan...ok tuk menu kali ni aku menggunakan 2 eko ayam yg hanya dipotong 4 ok...cuci bersih2 ngn tepong gandum n toskan...tuk kuah perciknya aku gunakan cili kering, bawang merah, putih ,halia,lengkuas kunyit hidup dan serai dan juga sekeping asamkeping...kalo resepi klantan or ganu depa tak pakai cili kering dan kunyit idup..sbb tu kuah depa putih,...tapi hatni versi aku hokkeyyy...hahaha...so blender ja suma bahan2 kering kecuali asam keping...bahan utama yg lain adalah santan kelapa..untuk 1 eko ayam..selalu aku guna sekilo santan pekat so tuk 2 eko ni 2 kilo lah yer...next


















masukkan bahan blender tadi dalam kuali tanpa ditumis yer..masukkan asam keping dan juga 2kilo santan tadi..biarkan hingga mendidih sebentar..


masukkan ayam tadi dan masak separuh masak yer sebelum kita bakar
























bila dah separuh masak..susun dlm tray untuk dibakar yer...dengan kepanasan 160'...masak selama 40 minit..terpulang pd oben masing2 la yek...klo kat kampong ni sure dah bakaq ateh bara kat tanah huhuhu ..disebabkn oben aku ni besau powernye so aku guna 160'..ja...ok so baka sampai abih suma ayam2 tu k


















masak kuah tadi sampai pekat n pecah minyak k..boh garam n gula yg aku pakai tuk manehkan kuah ni tuha gula melaka...kalau oghe klate n ganu demo guni nise atau gulo kerek...hatni aku guna gula ni pasai ni ja yg ada...ok...so siap dah percik kita

sementara tuh...aku saja tergatai buat nasi minyak ujn paneh..ni saja kredit bagi kat pakaji..dia mang suka la kalo aku masak ns minyak n ari cuti jela dia merasa mkn ayaq tgn ank bongsu dia ni....haaaaa jom intai sat


















selongkaq2 jumpak beraih ni..canteekkkkla kan...ok so bahan tumih cam besala rempah 4 sekawan...bawang merah putih halia n serai aku blender...tauk daun pndan 4 lai..jgn lupa tumis ngn myk sapi k....ok sukatan cam besa...kali ni aku msk 3 pot beras dan airnya 4 pot..ok...masukkan susu pekat n garam dlm air tadi dah mendidih baru masukkan beras ok..








































bila dah kering...so sesi kale mengaler..hahaha plan nak boh merah tp biru ja yg ado n ijau..so aku sesuka hati boh kale tu..ok teknik terbaik tuk boh kale tu angpa buat lobang nasik tuh n masukkan kale di 3 tempat berlainan ikut kala masing2 ok..pastu tutup biaq dia masak...satni kala dia sekata n lawa...(perasan aihhh..ni teknik hokkey )..dah siaapppp





taraaaaaaaa...nila menu aku ri sabtu tadi nasi minyak ujan panas (telebih biru la plok)..ayam percik n ikan sambal 4 my mak aji...heheheh...selamat mencuba kerna ku masak dengan penuh kasih sayang di dapoqmletops ku...jumpak lagi satni no ngn menu koi yg mabeles...bebbaiiiiiiii

No comments:

Post a Comment