sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Monday 10 February 2014

OH MY NASI AYAM vs NASI DAGING

assalamualaikum....pahabaq kawan2 n my silent2 readers suma...(ada ka)...hehehehe...harap2 suma sihat2 belaka dahno...adussssss...perasan dak..musim hangat lo ni...ish3x....dok dlm opis yg ada econ pon cek x rasa dah sejuk...maklomlah org badan kilo2 nih...hehehhe ok lah...nak share ngn angpa suma...minggu lepaih ni...sabtu ahad besalakan time ni jelah cek besilat kat dapoq mletops cek tuh...alkisah ank buah cek yg balik dr sarawak cuti sem...si ST NOR HAWA ni adalah peminat ns ayam tegar...mang dia dr sekolah lagidah menunjukkan minat yg luaqbesa kat ns ayam...dulu2 ibu dialah yg rajin masak aka my suster ngesot,...hahaha blom ngesot lagi....so..bila dia dah besaq skit..dia dh rasa nasi ayam acu dia nih dah jd gila angau plok...kunun2 ns ayam akulah yg ngetop...(selera dia jelah kot)...dari balik sebuln dah dok tanya2 bila acu ni nk buat ns ayam...ok ok ok awe..so sabtu lepaih aku pon melepaskanlah hajat ank dara ni...kebetuln kak aku dr segamat datang so ank2 dia pon ramaila lepakking umh aku ni...ok jom tgk my resepi ns ayam..


bersihkan ayam dan garamkan dulu...memandangkn ank cucucicit ramai so terpaksalah aku potong siap2 ayam2 nih...tak berebut satni kan...bahan2 yg aku guna sos tiram..kicap manis n madu..perap dalam sejam gitu sambil2 kita sediakan bahan nasi..

































bahan2 nasi yg aku guna bawang putih halia rangka2 ayam daun pandan...tumis semuanya dengan marjerin...bila dah garing..masukkan air yg dah disukat siap...selalunya air beras yg aku sukat 1:2...maknaya 1 cwn beras bersamaan 2 cwn air...so angpa kiralah kalau byk mana nk masak ...nasi akan cantik dan lembut...beras tu rendam la sat dulu dlm 1/2 jam pon ok...so bila dah boh garam n perasa...air dah mendidih..masukkan beras..tunggu sampai kering dan masak..


taraaaaaa....inilah hasil ayam yg dah aku goreng..memandangkan my oven rosak lagi so terpaksalah di goreng je ayam ni...haaaaa dah siap pletin lagi dgn sayor mayor bagai...























untuk sup kosong nye...aku rebuskan tulang2 dan tengkok ayam tu dengan bawang merah putih n halia yg di blend..camporkan sekali kulit kyu manis..bga lawang..cengkih n plaga..rebus je sampai mendidih..masukkan sedikit rempah sop peket dan perasakanlah sop tu seadanya dan akhir sekali masukkan daun sup n bwg goreng. untuk sos cili tu aku gunakan cili masak, tomato dan bawang putih..rebus dahulu sampai sumanya lembut dan blend..masukkan gula garam n sedia dihidang. untuk kicap pulak..lebihan perapan ayam kicap tadi kita didihkan saja..kalau kurang perasa tambah2 la sendiri ye..huhuhu dah siap...very de simple kan kan kan....


taraaaaaaaaaaaaa.....nilah ghopanya my nasi ayam yg dah siap...lepaslah hajat ank buah aku tadi..alkisahnya ari sabtu tu dia g outing plok tp dah pesan siap2 soh tinggal...mlm tu dia punya makan n topup lagi sampai ahad..punya hantu ns ayam...aku masak 7 pot tempurung ns ayam tu...sampai 2 piuk lah n ayamnya 3 eko...angpa bayangkan...tp alhamdulillah suma licin sampai pungkok piuk hahahaha....menambah nambah ank2 buah aku mkn...syiok tgk..pesen aku nk kalau dah penat masak mang aku x dak mood nk makn....so ari ahad tu plok aku masak nasik daging ...mmm malas nk up resepi...lain kali ek tp aku jaz nk sahre gambaq ja k...


ni la nasik daging yg dimasak dengan air rebusan daging dan dagingnya dimasukkan sekali dlm nasik...angpa jamu mata jela no...next time cek boh resepi


ni ayam masak merah berkacang versi banjar...haaaaaaa hanya keturunan banjar saja yg tau resepi nih...mang lain dari yg lain...keh keh keh...nanti2lah aku share k...next..


kat atas tu aku saja selitkan menu tambahan...bukannya apa...terong pipit tu ank buah aku mai antaq...dia tau maksu dia ni veryveryder sukalah masak sambal tumis so aku pon menyambalkannye pon dgn petai...ok..nasi minyalk daging ni benaqnya resepi belah kedah n utara..selalu kalau kenduri kawin depa mesti buat lauk ni...perghhhhhh sedap x ingat bak ang....cicah ayaq asam kerisik...pasai tulah aku beriya2 buat ari ahad lepas...ayaq asam tu boh kerisik....potong cabai perawit...hahahah basa kedah aku pekat kan...cili api la...bawang merah..tomato..asam jawa..belacan..kerisik n sos tomato...kacau suma sampai pekat n sesedangla rasanya....mmmm pasti terangkat...n las sekali menu wajib set ns minyak apalagik....papa....dom lah....


taraaaaaaaaaa...nila dia set ns minyak daging menu ri ahad lepas...ok..cam besa..masak dr hati..masak dgn iman..masak dgn penuh kasih sayang...jumpak dilain menu...salam sayang dari cek owner dapoq meletops....bebaiiiiiiii...

No comments:

Post a Comment