sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Wednesday 16 July 2014

NASI MANDY CHEFF AMMAR......mabruukkkk...syuka syuka syukalah...

assalamualaikum...salam ramadhan yg ke 19...ya allah cptnya masa berlalu..macam biasalah arini aku nak share 1 lagi resepi iftar yg aku masak petang cuti nuzul qurqn yg lepas...walaupon selalu masak ns arab ni tapi kali ni aku guna rempah buatan cheff ammar...masya allah...hahahahahah jom kita tengok..ok mula2 rendam beras basmathi...terpulang la berapa lama pon kali ni aku rendam  4 jam...aku rendam 4 mangkok bubur beras dan airnya sudah pasti 5 mangkok...haaaaa ingatkan petua aku selalu habaq kat angpa..tuk dptkn hasil yg baik tekstur yg lembut...lebihkan 1 sukatan air dari sukatan beras tak kiralah berapa byk pon beras tu ok...jom tgk bhn2


 bawang merah dan putih kulit kayu manis dan bung lawang dihiris halus..kismis..tomato dadu 4 bj..cili hijau di potong dua..daun pudina dan rempah mandy, terpulang kalau uols suka gajus or badam bleh masukkan tp aku suka kismis je...


 gunakan minyak sapi dan minyak zaitun..tumis bahan tumisan hingga garing yer


 masukkan kismis dan tomato, serta kaki dan tengkok ayam yg kita rebus tok buat stok..masukkan 3 sudu makan rempah mandy cheff amar


terus masukkan 5 mangkok air stok ayam tadi..biarkan mendidih..masukkan garam 2 sudu besau


bila mendidih masukkan beras dan cili hijau yer..kacau rata


haaaaaa telupa nk tunjuk nila ghopenye rempah mandy tu


nasi dah nak kering..jangan lupa masukkn warna kuning telor di celah2 nasi tu yer


masukkan daun pudina sebagai pewangi dan tutup periuk rapat2 n ketat2...hehehe


nilah ghopanya bila nasik dah masak..ratakan dan gaul supaya kalenya sekata..bukan dua tiga kata yer....ok pasni kita tgk cara perap ayam plak


ayam ni seeloknya kita buat awal k...basuh bersih2..tos dan garamkan badan dia dulu..untuk 2 eko ayam ni aku guna segenggam cili kering, 2 buku bawang putih, 3 bj tomato, dan 4 sudu makan rempah mndy tadi, blender semuanye kecuali rempah mndy..gaul ayam tu supaya semua bhn2 perapan sebati..simpan dlm peti ais dulu...aku nk bako dia pukul 5ptg..pukul 11pg dah siap masuk peti ais..


bako ayam dlm oven dgn suhu 160 selama 30 minit api atas bawah yer..ikut kepanasan oven masing2 la ..dan sebelum tu tuang minyak atas talam pembakar supaya tak melekat ayam tu


taraaaaaa...ayam kita dah siap...nmpk tak juicy n lembap2 ayam tu...haaaaa ni baru sedap





jeng jeng jeng...nila ns mandy dujjat/ayam yg dah siap di pleting lagi...ari nuzul quran ank buah aku ramai bukak posa kat umah aku ni..ada yg balik dr sarawak tu la yg request nk mkn ns arab..ok tgk gambo nasi yg mula tu..kan ada acar timun dan sos salatah...sos salatah tula yg sedap bila dimkn dgn ayam n nasik...kalau uols pasan ada caranya aku tunjuk kat menu lepas tp xpe aku ajo lg sekali..bhn2nye..cili api 20 bj..kalau nk lebih terpulang ..tomato 3bj..bawang putih sebuku..daun ketumar 1 ikat..blender semua bahan dengan sedikit air dan 3 sd besar myk zaitun..perahkan dgn sebiji lemon dan garan n gula....perghhhhhh...sedap giler bak ang...memang sedap..tak caya angpa buatla...so dlm 4 mgkok beras dapat mkn 12 org dan semua talam2 tu sold out...hahahahaha...masya allah syuka syuka syukalah...cubalah..masak kena berani tau ..jgn takot2 tak jadi..ikut resepi n cara cek mesti jadik...in sya allah..


dan pemanis petang tu aku buat talam pisang durian...tp nantilah aku up resepi ni sbb x dan nk snap gambo satu persatu...ok..enjoy your journey masak dari hati masak dgn iman dan penuh ksh syg...syuka syuka syuka hatilah...jumpa lagi assalam dan bebaiiiii



2 comments:

  1. Pergghhhh....ni dah buleh bukak restoren dah ni...mesti laku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahah kalau hang ja yg mai makan in sya allah laku..

      Delete