sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Sunday 13 July 2014

MURTABAK DAGING homemade

Assalamualaikum..salam ramadhan to my followers n my silent reader...amacam posa yg ke 16 ni...mudahan amal kita makin bertambah dan ibadah juga makin mantap...mmm nak citer 2 ari punya cuti...biasalah klo aku ada rumah..macam2 la request from my pak aji n ank2 buah...mak aji makan ja...nak sharing dengan angpa suma ari sabtu lepaih aku buat murtabak daging...haaaaa...ko...benaqnya aku yg teringin sebab malas nak beli kat pasar ramadhan tu...teringat dekat rwah mak aku dulu..kalau rwah abah aku nk makan roticanai dia akan uli tepong n buat kuah kacang..suma buat sendiri...sempat jugak aku tengok cara2 dia buat dan inilah hasilnya sekarang hehehe walaupon tak macam org jual kat pasar tapi aku bangga aku boleh buat sendiri siap tebar lagi tau..buat sendiri ni puas makan nak byk mana pon boleh kan...jom tengok cara2 nya


untuk kulit murtabak..tepong gandum setengah beg, minyak masak setengah cawan..lebihkn sikit dan air garam...tu jer...


uli dengan air garam, masukkan air sikit sikit dan uli sampai jadi doh lembut..sonok main dengan tepong ni


bulatkan doh tadi anggaran besar bola rounders...aaaaa angpa penah main rounders dak...sebab murtabak ni tak payah nak besaq kulit dia ok


bila dah buat bulat2..kita rendamkan dalam minyak sampai tutup permukaan tepong tu yer...ni style kg..camnilah rwah mak aku ajaq hehehe...tutup besen kita tu dan biar sampai 2 atau 3 jam...selalu kalau aku nk buat dlm kui 5 ptg..kui 2ptg aku dah uli...camtulah anggarannya yer


untuk inti dagingnye..aku beli daging kisar ramly jer ...buat kari biasa..blend bawang merah putih n halia..tumis dgn sikit kulit kayu manis dan masukkan rempah kari daging...masukkan daging dan biar dia mendidih sampai lembut, jangan lupa garam dan perasa sesedang rasa yer


nilah rupanya kari daging ku yg dah masak..biar dia lembap2 sikit gitu yer..



ok..sampaila waktu nak masak...antara bahan2 sampingan tuk murtabak aku ni selain kari daging..potong dadu bawang merah dalam 5 biji dan sebelah kobis yang dicincang halus..serta telor..ini untuk menyedapkan lagi murtabak kita dan ala2 mcm org jual tu yer


ambil kertas putih A4, potong segi empat tepat dan letak atas talam...palutkan dengan minyak dulu dan ambil seketul doh roti canai tadi dan tempek2 atas kertas tadi...tarik perlahan2 keliling tepong tu sampai melebihi kertas tadi..masukkan inti daging yg dicampor dengan bawang dan kobis dan tuang telor atas permukaannya, tutup kemas2 tepong tadi ...masa nak menggoreng..angkat murtabak dengan kertas yg kita lapik tadi perlahan lahan dan masukkan dalam kuali


goreng sampai garing yer


inilah rupanya murtabak aku yg dah siap..haaaa jangan tak tau lepas siap murtabak pak aji aku nak mkn ketayap la pulak...adusss tu yg ada menempek kat sebelah tu...ok untuk pencicah murtabak tu jas potong je bawang besar, boh garam gula, sedikit cuka makan dan air masak,,kale merah tu aku boh setitik sirap...heee dah siap...alhamdulillah dalam 10 keping tu selesai sebab bagi ank buah bwk balik 4 keping...sedap katanya ...syukur...so..angpa jgn malu2 nak terai...in sya allah jadik..sebab bila masak dengan iman, masak dari hati dan penuh ksh syg..semuanya akan akan sedap...jumpak lagi lepas ni dgn menu lagi best but simple...wassalam babai

No comments:

Post a Comment