sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Wednesday 23 July 2014

IFTAR LAGI DI BAITURRAHMAN...NASI KABSAH KAMBING la pulokkkk

assalamualaikum wbk....salam ari kamis...fuhhh minggu yg amat ketat,amat sendat,amat full jadual...bz dengan yg nak amik sekut raya lagi...ok ari ni aku sempatkn diri gak tuk coret2 kat blog aku ni...nak share ngn angpa suma majlis isftar dirumah aku with my mak2 sedara n sepupu sepapat...petang ahad lepas aku pon bertungkus lumus kat dapoq mletop aku dlm bilangan 30 org jemaah...request lagi nasi arab tp kali ni aku masak ns arab kabsah kambing lahhh...jom tgk bahan n cara2


rendam dulu beras ..nampak tak 30 org makan aku masak 12 pot sukatan mangkok bubur yg besar tau...3 piuk sekali masak ni


bahan2 tumis seperti bawang mera putih kulit kayu manis bga lawang cili ijau, yg bulat2 tu buah limau kering..pak arab lau masak ns dia boh la buah limau ni sbb nak aroma dia..aku beli kat kdai arab cokit tu...tomato dadu kismis dan gajus..gajus tu aku goreng asing dan tabur je atas nasi nanti



rebus daging kambing sampai empok dan lembut...utk 30 org makan ni..aku guna 4kilo daging kambing



haaaa..camtula lebih kurangnya bila dh masak..so aku bahagi2kan la untuk 3 piuk 



tumis bahan2 dengan minyak sapi sampai garing


masukkan 3 sudu besar rempah kabsah, daging kambing, tomato dan kismis



masukkan air rebusan kambing yg telah disukat.....untuk piuk besau ni aku masukkan 6 mangkok air so berasnya lima mangkok lah..kacau sampai kering dan jgn lupa garam yer


ok nasi dah nak kering..kecikkan api dan tabur daun pudina kat atas dia yer...aku tak sempat nk snap gambo daun pudina


taraaaaaa....nilah nasik dan lauk pauk yg dah siap di hidang...acar mentah dan dalca , ayam bakar diatas dan dlm nasik tu daging kambing





nilah sos salatah...sos arab yg amat2 sedap..resepi ada dlm entry yg lepas k




haaaaaaaaaaaa nilah dia kerabat HJ JAMHARI yg tak cukup lagi jemaahnye..punya la happening hahahaha..apa pon iftar mggu lepas sgt2la seronok disambung dgn solat terawih beramai2 dirumah..ok jumpa lagi di lain entry...cam biasa..masak dr hati masak dgn iman syuka syuka syukalah....hahahaha puas ati bila menjamu tetamu makan penat pon tak rasa bila menambah nambah tak benti...bebbaiiiii wasalam

No comments:

Post a Comment