sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Monday 14 July 2014

CARA BERLAUK vs BADAK BERENDAMku...hahaha

assalamualaikum to all my blogger n my silent readers...jumpak lagi..ok kali ni aku nak share plok 2 resepi kuih yg aku buat petang semalam yer..petang ahad...haaaa alkisah initi murtabak daging ada lagi dan aku plan nak buat cara berlauk..sonang jo jom kita cek bahan2 dia


tepong gandum, sebiji telor, pewarna kuning, sikit garam dan air..bancuh adunan sampai cair mcm adunan ketayap yer..kalo nak lembik lagi bleh tambah air..lepas tu tapis


sediakan inti daging, daun bawang dan juga cili merah sebagai hiasan, panaskan acuan kuih cara


masukkan adunan tepong beserta inti daging dan bahan hiasan, tutup acuan sampai cara masak


taraaaaaaaaaaaa...inilah cara berlaukku yg dah siap..ok lepas ni aku nak share 1 lagi resepi yg aku buat gak semalam...BADAK BERENDAM...meh meh tengok


2 cawan tepong pulut dan 2 sudu tepong gandum, bancuh dengan air garam sampai jadi doh lembut yer


bahagikan adunan pd 3 warna ikut kesukaan anda, kalau koi badak yg ori ada yg kalekan warna kelabu atau biru..tapi sebab aku nak ceriakan bulan2 posa ni haaaaa..aku boh la 3 kale tu..siapkan inti manis kelapa macam besa lah...masak dengan gula merah sampai masak kelapa tu yer


bulatkan doh dan masukkan inti dalamnya yer, sementara itu panaskan air dalam periuk hingga mendidih



masukkan doh yang dah diisi inti kedalam periuk didih,apabila timbul tepong tu bermakna masakla badak kita yer


masak santan kelapa pekat atas api, campurkan 2 sdu mkn tepong gandum dan kacau sampai pekat...masukkan garam gula sesedang rasa yer..dan juga daun pandan tuk wangikannye


camnilah keadaannya bila santan dah pekat, kaedah yg sama kalau kita nak palut kat koci, kita masak camni lah..kalau nak cair lagi tambahkan je air panas


taraaaaaa...nilah hasilnye bila semua badak2 tadi dah masak, rendamkan dalam santan pekat yg kita masak tadi


jengjengjeng...nilah keadaanya bila badak kita dah sedia dingap...haaa sama je kaedah buat koi koci cuma teknik ni tak di balut dlm daun pisang dan tak dikukus...pimai pimai tang tu jugak...nilah antara sebab yg aku suka buat koi2 melayu ni hahahaha...so selamat mencuba tuk kawan2 suma...cam besa no..masak dari hati masak dgn iman masak dgn penuh kasih sayang...sampai jumpa di lain menu....bebaaiiiii

No comments:

Post a Comment