sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Wednesday 22 October 2014

NASI LEMAK vs COK KERIA (RALAT)**


(sorry..tetinggal 3 method..huhuhu..ni yg betul)

assalamualaikum kawan2 n my lovely silent readers..fuhhhh..agak lama menyepi dari penulisan blog ni...las rasanya raya arituh kan resepi koi siput?...betoi ka??...cek lama sepi bukan apa..macam2 masaelah peribadi dan umum melanda...tapi dapor tetap meletop gak..huhuhuhu..ok kali ni dari dapor meletop cek nak kongsikan resepi homemade yg cikai2 ja...taklah hebat mana cuma seronok sebab dapat buat sendiri kan..ok ni dah lamala buatnye..lepas raya hj arituh...kakak aku yg kat segamat tu kalo dia mai umah aku lagi meletopla dapor aku tu sebab minat kami yg sama hahahaha...so 1 ari tuh aku ternampak la daun pisang kat ujung tanah aku tu..tergerak hati plok nk buat nasi lemak daun pisang homade...mmm...mesti aroma dia maveles kan...ok jom tengok


mula-mula amikla daun pisang dari pokok..lap bersih2 



haaaa nilah nasi lemak aku yg dah separuh sebab dah bungkus..hehehe..cam biasala bahan2 nye beras, santan, halia, bawang merah, daun pandan n kulit kayu manis..masukkan je suma sekali..ni la style nasi lemak aku..huhuhu ada orang yg tak letak bawang hiris n kulit kayu manis..jaz halia n daun pandan je..tapi aku kan suka upgrade resepi..haaaa...lebih wangi n sedap rasanye..dan garam jgn lupa k


time membalut... biasala side aksesori wajib mesti ada sambal bilis,telor rebus n timun..boh dalam mangkuk kecik tekan degan senduk sikit n tekap atas daun pisang.


taraaaaaa....3 pot tempurung tu aku masak dapat 17 bungkus nasi lemak yg agak besaq la jugak...so biar dulu dia sebati dengan aroma daun pisang tu...pesen aku x suka makan nasi ni panas2..biaq dia sebati dulu baru la makan..baru ada feel...makan pon sambil pejam mata oooo...hahahaha


jeng jeng jeng...telioq dak?...hahahaha ni selepas 2 jam baru aku makan..siap masak dlm 8.30 pg..koi 10.30 baru aku lapo n makan...masyaallah punya puas n nikmat makan sebab pertama...pasai homade..kedua...aroma daun pisang tu dah sebati dengan nasi lemak membuatkan nikmat makan hingga mata terpejam lena terkenang memori lama di kampung..amboihhhhh...meroyan bak ang...ok..petang tu pulak aku buat cok keria..jom tengok plak


nak ngabihkan stok keledek benaqnya...n request my pak aji nak mkn cok keria...adalah 6 ketoi so dah basuh bersih2..nak rebus k


bila dah empok ubi tu..toskan yer sebab nanti bila lecek tak la berair sangat


lecek ubi tadi dengan cawan je sampai hancor


masukkan tepong gandum sedikit demi sedikit..tepong pon jangan banyak sebab nanti cok keria kita keras..pak aji aku ni cukupla cerewet...so aku ni main agak je dalam 2 genggam tepong gandum je


ok..bila dah jadi doh lembut..bulat2kan je macam kuih donut tu yer



goreng keria yg dah dibulat tadi hingga masak


bila dah siap goreng sejukkan dulu..jom kita buat gula dia pulak


time nak buat gula..masukkan secawan gula..sedikit garam dan sedikit je air..masak atas api sampai mendidih dan berbuih..bila kita angkat dengan senduk gula kita tu bertali haaaa..time ni la kita masukkan keria kita tu



 bila keria dah masuk..kita angkat kuali dan tampi dan goncang kuali kita berkali kali sampaila gula kita putih dan bersalut yer


jeng jeng jeng...nila ghopenye cok keria aku yg dah siap..huduh kan.tapi sangatla lembut dan menepati selera my pak aji...yg penting dia suka makan...hahahaha..ok lah cam biasa..masak dari hati masak dengan iman masak dengan penuh kasih sayang..berjumpa lagi di episod yg lain..saya cik misha jamhari aka ainnur mustaqim mengucapkan selamat menonton dan jangan lupa mencuba....assalamualaikum....(perasan sungguh aih mcm buat siaran kat tibi hahaha)

No comments:

Post a Comment