sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Monday 10 March 2014

TALAM CENDOL

assalamualaikum......ai kawan2....mmmm sori la...minggu ni minggu murung aku...u olls paham la kan aku ni kan reja kat DCA tuh...mau tak kena tempias gak wpon bukan sedara mara aku yg terlibat....lemaih perot kata org kedah...terkejut n tak bapa nk lalu makan 2 ari lepas sampai la ari ni (selasa)...selagi MH370 tak jumpak selagi tulah kami staff DCA bersedih dan berdoa mudahan ada penemuan terkini. ok lah dalam dok sedih2 pon aku sempat ber oya oya dekat dapoq mletop aku tuh...1 menu jela yg aku nk share ngn angpa suma...alkisah petang sabtu balik dari kelas aswara..aku teringin sangat nak buat kuih ni...walaupon tak cantik n tak sehebat kuih2 kat dalam bloq org lain tapi sekurang kurangnya aku berjaya buat dan bila2 kalau abg jebat aku mintak aku takla kata tak tau kan kan kan  (perasan tahap gaban ang mishah oii...tang mana celah mai jebat pon x tau)...jom tengok cara 2 nak buat talam cendoi versi aku hokkey


untuk lapisan bawah dulu...aku guna 1 cawan tepong beras dan 3 sudu makan tepong jagung, sikit garam dan 2 cawan santan cair...


kacau dulu tepong tadi sampai tak bergentel tapis dan masak dulu atas api sampai dia pekat sikit k


bila dah mula pekat masukkan 2 cawan cendol kacau dengan api kecil je n pastikan dia pekat sikit ye..jgn lupa boh garam sikit supaya naik lemak masin nye sebab kepala atas dia kita nak buat manis


bila dah pekat masukkan dalam loyang yg disapu minyak terlebih dahulu..kukus dalam masa 25 minit sehingga masak tepong tu yer


ni rupe yg dah masak dan sejukkan dahulu yer sebelom kita buat kepalanya


untuk adunan kepala.. 1 cawan tepong beras 2 cawan santan pekat 1 cawan gula merah yg dicairkan dan 1 senduk gula putih...campurkan semua dalam besen kacau sampai tak bergentel dan tapis.. masukkan dalam kuali kacau sampai dia pekat sedikit..bila nampak ada ketulan kecik2 tu bolehlah angkat yer



bila lapisan bawah dah betul2 sejuk...cucuk permukaannya dengan garpu supaya lapisan atas cantik melekatnya ok..tuang perlahan2 lapisan atas tadi dan kukus lah dalam 30 minit. bila dah masak sejukkan dahulu..biar betul2 sejuk baru potong yer..bab ni kena sabar kalau nak dapat hasil yg cantik..kalau suam2 kuku pon tak boleh lagi tau...huhuhu





taraaaaaaaaaaaaaaaaa.....nilah ghopanya talam cendol aku...orang pertama yg aku bagi rasa hopkos my pak aji lah...bila thumbs up..maknanya lulus la koi aku dari segi rasa...rupa no 2 kot huhuhu pasai pak aji aku tak bapa nmpk sangat kehkehkeh...selamat mencoba kwn2 n my silentreaders...cam besa masak dari hati masak dengan iman dan masak dgn penuh ksh sayang...jumpak lagi dilain entry..bebbaiiii

1 comment:

  1. Salam adindaku....tu la...saat2 murung ni mood nak membancuh kuih-muih pun ilang gak kan...dapur kita pun dah lama tak meletoppp...uhuhu...kadang2 nak makan pun tak lalu kan?..musibah yang menimpa buatkan kita semua bersedih teramat sangat...opsss,lupa nak gi tau..blog eksperimen nz tu macam demam sikitlah...hehehe...akibat suka sangat mandai2 duk klik merata2 tah apa2 ilang abisbelaka....tunggu tempoh bertenang baru ngadap balik moodify blog nz tu...nasib baik my fren tak ilang...huhuh...pe pun tak care...don't forget me..

    ReplyDelete