sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Sunday 2 March 2014

PAIS WALOH / LEPAT LABU

assalamualaikum....jumpak lagiiiii my bloggers....baru jer up menu nasi dagang kan...ni nak up menu yg aku buat petang sabtu...lepat labu  n kalau banjarian dia panggil pais waloh...hahahaha pais tu lepat waloh tu labu...alkisah aku terlioq punya pasai tgk kawan baik aku dari somban si fiza menghaplod koi ni kat fb dia...terus aku teringin n nekad nak buat gak cuti ni...so balik dari kelas ptg tu aku pon mengajak ank buah aku ke pasar tani tuk mencari bahannya....jom tengok


ni dia labu labi yg aku beli kat pasar tani...aku buat sebiji jer takut byk sangat pulak kan...kupas labu tu dan rebus sampai hempuk k


sementara tu kita layukan daun pisang..sediakan kelapa parut putih untuk intinya dan tepong gandum...bila dah hempuk toskan labu tadi dan boh gula semanis yg angpa suka la...lecekkan sampai labu tu hancor ye


masukkan 2 cawan tepong gandum dan kacau sebati...jangan banyak sangat nanti labu kita keras dan rasa tepong..aku tambah setengah cawan lagi tpong gandum dan kacau sampai tepong tak bergentel


sediakan daun pisang dan sapukan minyak diatasnya supaya tak melekat labu tu masa kita bungkus yer...jangan lupa garamkan sikit kelapa parut tu yer untuk melemakkan lagi rasa lepat labu kita tuh..balot sampai adunan habis


susun kesemuanya dalam pengukus dan kukus selama 20 - 25 minit


taraaaaaa....sejukkan dahulu dan nilah hasilnya pais waloh / lepat labu ku ....sangat2 laris dan tinggal 2 ketol je siang esoknya huhuhu memang lembut dan gebu..tak caya terailah sangat2 senang sbb tak payah pakai santan bagai k...ok selamat mencuba c u next week bebbaaiiiii...oppss lupa tagline...masak dari hati masak dengan iman dan masak dgn pnuh kasih sayang....

No comments:

Post a Comment