sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Sunday 30 March 2014

PULUT PANGGANG / PULUT UDANG....menggamit kenangan

assalamualaikum n pahabaq to my bloggers2..my silent readers dan jugak yg dok nak intai2 bloq aku nih..sila oh sila ...free ja bloq pasai makan2..menu2 yg simple ja pasai minat aku tang ni n aku jugak suka menulis so terhasillah bloq ni...disamping tu dapat gak sharing2 tuk sapa yg nak cuba2 resepi aku ni...sama2 kita mengembara dalam dapoq mletops cek ni hahaha...ok x moh sembang panjang sangat..so tuk masakan kali ni ada cerita skit (panjang pulak nih)...alkisah arwah paklong aku yg aku panggil abah dulu suka sangat makan pulut udang ni..arwah mak la antara yg terbaik n terhebat masakannya..dulu aku kecik2 aku tak suka kedapoq tapi aku suka tengok rwah mak buat..rwah mak sangatla cerewet dan teliti dalam semua hal tambah2 bab masak2 ni..so pagi2 dia akan amik daun pisang 2-3 pelepah dan dia jemoq dulu..petang satni baru dia potong dan tak payah layoq dah sebab dah jemoq daun tu dah lembut...kali ni aku buat pulut udang ni sebenaqnya adalah tribute tuk rwah abah sebenaqnya...(sebak dah ni)..abah...adik buat koi kesukaan abah..walaupon tak sama dengan tangan rwah mak dan abah pon dah tak dak lagi..sekurang kurangnya ni tanda kasih sayang adik kat abah tak pernah hilang..(lap ayaq mata)...ok ok jom kita cek bahan2 dia no...


2 biji kelapa parut amik yg putih ja...segenggam cili kering 15 tangkai cili api (terpulang pedas masing2), serai 20 batang, 15 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih, halia sebesaq ibu jari, kunyit 2 ulas, 2 genggam udang kering, 3 sdk jintan manis dan putih...rwah mak aku dulu guna udang basah lagi yg kecik2 tu..sangat2 la sedap rasanya tapi ni sebab aku nak ngabihkn stok dalam peti aih ja...inti pulut udang ni lagi banyak rempah dari nyok baru sedap n terasa..jangan takut2 nak boh bahan2 dia sebab satni bila dah bakaq dengan pulut tak rasa n tak naik kata org kedah...so bahan2 ni memang aku sukat dah ngam2 tuk 2 bijik nyok parut ok...blend suma bahan2 kering tu sampai lumat



tumis bahan blender tadi sampai rempah dia masak sebab kita pakai cili kering dan cili api biaq dia betoi2 masak so inti kita akan tahan lama dan tak cepat basi ok..bila rempah kita dah naik minyak sikit masukkan kelapa tadi beserta garam gula sesedang rasa dan kacau sampai dia lembap2 sikit...inti aku ni memang pedas sebab faveret kan...pedaih manih gituh...


inilah ghopanya inti yang dah siap ...biaq lembap2 camtu ok sejukkan dulu..sementara tu bolehla kita proses daun pisangnya..



rendam pulut semalaman..kukus macam biasa..benaqnya ada 2 cara tuk kita buat pulut ni cara pertama kita boleh kukus dengan santan macam kita nak buat pulut serimuka, cara kedua cam aku buat ni kukus pulut kosong tanpa santan selama 30 minit...


lepas 30 minit angkat pulut tadi dalam besen lain dan curahkan santan pekat yang dah dicampor garam sambil kacau tuk sebatikan pulut tuh..sukatan yang cantik sekilo pulut sekilo santan pekat dan tuk kali ni aku kukus 2kilo pulut so santannya 2kilo kacau sampai pulut kita lembut...


lepas tu kita kukus lagi sekali supaya pulut kita tahan lama tak basi...haaaaa nampak tak tekstur pulut tu melekat dan sebijik2 pulut dia...cantik dah ni...dan nak bagi tips masa kita garamkan santan tu kena betul2 masin di mulut kita sebab bila kita kacau dekat pulut nanti baru naik garam tu...


bila dah siap pulut tadi so sekang ni proses membalut...balut kemas2 sampai siap k


nilah hasilnya pulut panggang aku yg dah siap di balut...sibbaik ada bantuan dari ank buah n kakak aku kalau tak mau sehari baru siap...2kilo pulut ni dapat lah 80 biji pulut panggang...campor dengan yg makan lagi sebelum dibalut dapatla 100 kot..haaaaaa


so palagik kita bako kita bako....bakaq sampai garing na..baru sedap garing2 pulut tuh..



taraaaaaaaaaaaa.....nilah hasilnya pulut panggang ku yang dah siap di bako...taraaaaaaaaaaaaaaa selamat mencuba kepada semua seperti biasa masaklah dari hati masaklah dengan iman dan masaklah dengan penuh kasih sayang....selamat mencuba...c u next entry...bebbbaaaiiiiiiiii

2 comments:

  1. Amboi2 cantik bebenor pulut panggangnya...buat ngidam tak sudah jer duk ngintai2 kat sini tau....best tu...dh lama atak makan menu2 macam ni...teringat pulut panggang teringat Tun Mahathir. Kalau tak silap Nz penah dengar dia cakap suka sangat makan pulut panggang waktu sidang parlimen time dia jadi PM dulu...hehehe...apa pun tolong makan sket untuk Nz yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. CT Nurza....huhuhu sis..ni mai mood rajin sangat la nih...dah bertaun tak buat..tak taula lepasni taun bila plok nak buat adoiiii....kalau kita dekat dah sampai sepinggan kat sis..wajib la

      Delete