sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Monday 16 December 2013

BALUNGAN HAYAM???....apa kes???

assalamualaikum wbk....hehehehe....angpa jgn dok pelik sangat aih...awat...x penag dengak ka...hanya kulaan banjarian ko haja yg taho apakah perkataan ituhh??...hehehehe rileks la...balungan hayam tu sejenis kuih tradisi banjar...ni gara2 my pak aji demam la mcm2 dia tingin nk makan...jangan tanya aku y nama koi tu camtu ek...ni urang2 tuhak baharik la mcm2 nama padahal kaedah n bahannya sama je mcm koi koci....ok lah..papepon aku saja nak share ngn angpa pasai koi ni yg aku buat petang ahad kemarin...ok jom tgk bahan n caranya...


mula2 kita buatla inti nyoq manih...cam besa la masak kelapa dgn gula merah sampai bekilat dan lembap2 gituh...inti aku kali ni kelabu skit sebabnya stok gula merah dah habis so aku pakai brown sugar jelah.....mmm pak aji aku ni kalau buat inti ni tak sah kalau tak bedurian...dan koi orang banjar nih pon wajib inti kelapa nye bedurian..so aku pon bohla beberapa ulas isi durian dlm inti tuh...



















gunakan tepong pulut dan air pandan atau pewarna ijau tuk bancuh jadi doh...senang sangat2...sebab tepong pulut ni mudah je lembut...adunan buah melaka dan koci pon camnilah jugak...so aku buat 2 versi...sebab stok kledek merah ade aku buat gak adunan kledek dicampor dgn tepong pulut...


haaaaaa ni doh kledek...bila kledek dah dilecek halus..tambah je tepong pulut sikit2 sampai jadi doh lembut...x payah boh air yer...



















bulat2 kan doh ijau tadi dan leperkan atas daun pisang dan letakkan inti kelapa di tengahnya..kemudian lipatkan doh tadi dgn daun pisang...jgn lupa sapu minyak dulu atas daun tu untuk tak bagi melekat...kemudia kita lipat daun tadi kemas2...



haaaa camnilah cara lipatnye....nilah yg membezakan kui ni dgn koi koci...teknik bungkus tu je...haaaahahaha hado ko sama cam balong ayam????...apa pon aku respect kat katurunan aku sebab menghasilkan koi yg lebih 44 jenis tau...dan aku pon sempat belajar dlm 10 dan lebih skit je jenis2nye nya



















kita buat la cara yg sama dekat doh kledek tadi yer..



bila dah siap semua susunla dalam pengukus...kukus selama 20 minit...bila masak sejukkan dulu yer..dan tulah hasilnye...mmmm tu x dan sejuk tuh hahahah x sabariah dah pak aji aku..hahah ok selamat mencuba kuih yg amat senang ini...ingatttttt...masak dgn iman..masak dari hati...syuka syuka syuakalah....c u next entry..bebaiiii

2 comments:

  1. Ku lihat hijauuuu...adusss...cair betul nz bila nengok kuih kaler ijau ni tau...pakai pewarna brand apa tuh cantik sangat kalernya...sharelah nak beli gakkk...hihihi...nz pakai jenama Nur jer ngan jenama apa satu lagi tak ingat dah...tapi nengok kaler adindaku kat sini cun melecun lak ijaunyer...ni mesti kuih tradisional ni, bungkus sikit punya kiut lagi tuh...mesti pak aji syuka ngan kuih tu ek...hehehe...cayalah....nanti nak try buat ada masa n kesihatan mengizinkan...tq, sharing...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis....kaler dari star brand je lah...hehehehe......ada citer sedih la sis....adindamu ini di serang demam paneh yg teruk....seminggu lepas dok umah je....ni baru ada kurang skit....adussssssss...sakit2 1 badan....sis sihat tak....nanti kite msg sis k...tq singgah dapor letop kite nih

      Delete