sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Sunday 8 December 2013

MEE HAILAM CAMPAK versi selayang

asalamualaikummmmmmm.....pahabaq tawan2....heheheheh sorry la guys..lama rasanya tak hapdate kat dapoq cek ni almaklumla menjak dua menjak ni tahap kebizian melanda mcm taufan hayan plok...aku sibuk nak prepare reunion geng skolah kan..almaklomlah second reunion ni ramai plok sambutannye...sonok punya pasal aku mengoffer diri tuk handle bhgian adiah...haaaa kate ko...ate x benti membeli barang ler....buat buku pogram..buat tag..buat bideo..haaaaaaa suma utk hapeningkan kwn2 aku kan....20 taun x jumpo bak ang...alamak..silap channel ke nih...benaqnya nak up resepi mee hailam campak aku ni...yg selalu aku buat ats permintaan jemaah kat rumah n jemaah solat hajat pak aji aku tuh...ala...dah selalu masak rasa boring plok x tau la rasanye...tapi dah blog aku kan...suka hatilah nk tunjuk gak....ok x mau sembang lama...alkisah buat mee ni petang sabtu lepas..request from my ayahanda la...sbb domam dia teringin plok nk mkn mee campak aku nih...ok guys..jom tgk bahan


ni style aku punya resepi...main campak n belasah je...ok lah bahan2 yg aku guna spt udang basah, carrot,sawi,piskek n pisbol (terpulang nk letak ke tak)..tomato, daun sup...dan bhn utamaye mestilah mee kuning..tuk masak kali ni aku guna 2 peket jo...selalu kalau utk solat hajat grop my ayahnada aku upgrade skit boh daging...sedap la skit kan....ok next..


tumis bawang putih dlm 5 ulas..ketuk je....


bila bwg putih dah garing masukkan udang basah ye


masukkan pula carrot kacau sebentar hingga layu


tuang sos cili dan kicap manis ke dalam kuali tadi...utk mee campak aku ni aku pakai sos cili life dan kicap kipas udang sahaja...kat u all terpulang la nk guna yg mana yer


masukkan air panas sesedang banyak kuahnye yer...air panas copek sikit didihnye...dan masukkan pis bol n piskek tunggu hingga mendidih...sambil tu kepekatan sos cili dan kicap terpulang pada kesesuaian lidah anda yer..kalau x pekat soso x sedap plok kan...cair je mee kiter nanti


nampak tu...nampak tu...dah mendidih kuah mee kita tuh ...bolehla kita masukkan mee kuning yg telah dicuci bersih sebersih bersihnye


masukkan mee kuning tadi dan biarkan mendidih


masukkan juga sawi dan tomato yang dibelah 6...biarkan mee kita mendidih dan sekiranya kuah mee kita kurang masin blehla tambah sedikit kicap masin atau pon garam yer...bila dah masak tutup api dan taborkan daun sup dan bawang goreng



taraaaaaaaaaaaa....nilah mee yg dah siap...spesel request bleh la letak telor mata hancor...caranya bila dah kaut semua mee..tinggalkan sedikit kuah dalam kuali dan pecahkan telor mata...nak hancor pon bleh nak bulat pon blehhh...ni yg dah siap spesel tuk my ayahanda yg sedang domam..ok spt biasa masak dari hati masak dgn imannnn...syuka syuka hatilahhhhh nk masak ape ponnnnngggg......c u next entry...bebbaaiiiiii

1 comment:

  1. Assalamualaikum tuan umah...
    haishhh, banyak kali masuk sini tapi sampai tangga jer black out...hehehe....baru ari ni ngetest balik masuk...lapor ni nak makan mee hailam tu...ada lagi ker korek2nya dalam kuali tuh...kempunan kita nanti datang jauh2 ni....wakakaka...tu la ni terintai2 tengok cam sedapppp jerrrr...jeleszzz separuh gaban ati nih my sis kita rajin sungguh masak menu fav kita time kita tido....huhuhu....nanti tak kira nak rasa gak....tungguuu2...ada masa nak gi serbu jer umah adinda kat sana tu tau...wat kezutan jantung sket...:)))

    ReplyDelete