sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Monday 6 January 2014

jom mengePAU....hehehe

assalamualaikum ai tawan2...sorila lama rasanyer tak ngedate dapoq aku ni...nak abaq nih...uuuuwwaaaaaa kat 2 minggu lebih ceq sakit....punyalah xcited wat persiapan tuk reunion sekolah 21/22/12 taun lepas...las2 aku yg x p pasai las minit diserang demam paneh...uuuuwwwaaaaaaaa nanges ooooo...las2 pagi sabtu tu bespren2 aku mai la amek barang2 n adiah game ngan hamper....punyalah hibo hati den...terbaring je aku bila bahrin,ana,bedah n rlina mai umah aku yg sepatutnya aku pon pegi....sedih sesangat bak angpa....uuuwwwaaaa...ok ok ok....x moh sembang lelama lah....haaaaaaa lepas baik je demam mula tangan aku menggedik ja nak meletop kat dapor aku...ni menu aku pertama lepaih demam...jom tengok aku menguli PAU...punyala lama dah  teringin nak buat pau sambal n kaya ni...time terbaring demam pala aku meligat ja pikiaq menu macam2....mmm nak balaih dendam peh demam nak buat hat tu hat ni...ok la jom cekedout bahan2nye..

































mula2 bancuh yis kering/mauripan sepeket dengan setengah cawan air ...kacau sebati. Dalam besen lain masukkan 2 cawan air sebiji telor 1 sudu teh garam susu manis setengah cawan dan setengah cwn minyak masak (ganti marjerin)..masukkan juga bancuhan yis tadi dan kacau adunan sampai sebati. Masukkan tepong gandum sedikit demi sedikit sampai adunan jadi doh dan tak melekit. uli adunan sampai lembut dan perap dlm setengah jam dulu yer.


















bila dah peram setengah jam...bulat2 kan adunan untuk di buat pau goreng dan juga pau kukus..bila dah naik sikit adunan bolehlah kita goreng pau sambal dahulu yer..


















taraaaaaaaaa...camtulah ghopa dia pau cek yg dah siap di goreng...sambai tu tak payah la ceq tunjuk no...angpa suma lagi terer menyambai dari cek..hehehe terpulangla nak boh timun ka..boh teloq ka...ok pasni jom kita tengok pau kaya kukus plak



















untuk pau kukus, cek guna inti kaya ja pasai inti kelapa/nyok maneh dah abih...disebabkan daun pisang kat luaq umah cek dah toge hahahaha so cek pakai lapik plastik jelah....lobangkan la tengah plastik tu supaya pau kita tak peloh...sian kan dah la kena sauna....ok adunan yg sama kita bulat2 kan dan boh inti ditengahnya...bila dah siap masukkan dalam kukusan dan kukus dlm masa 10 minit je.


jengjengjeng.....nilah ghopanya pau sambal ku yg bersalut sambal dan timun....menggiurkan n seksi dak...kehkehkeh....masok tong ges....


taraaaaaa...inilah ghopa pau kukus berinti kaya yang perasan gebus la sangat...panas2 ni x sempat plak nak sanp gambar intinya...apa2 pon selamat mencoba resepi senang n cepat dari dapoq meletop cek..cam besa...MASAK DENGAN IMAN MASAK DARI HATI nak tambah sikit MASAK DGN KASIH SAYANG......c u next entry bebbaaiiiiiiiiiii

4 comments:

  1. Pau sambal tu yg best tu hehehehehehe gebu2 aje pau akak

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak penantin baru....selamat penantin baru pn eka....huhuhu....akak pon garing tau 2 minggu ni hanyar wagas....gebu dalam gambo je kot....teraila buat....sonok apa main2 ngan tepong....hehehehe

      Delete
  2. Salam...hehehehe...akhirnya sampai gak aku kat sini...teringat arwah mak aku yg memang handal buat segala macam kueh..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. awatnya li....selalu x sampai kaaaa.... tu la kan...aku ni kalau tak ketegaq dulu lagi macam2 koi pandai buat... dok ngan arwah maklong aku tu mcm2 dia pandai...bila umuq dah banyak ni,rwah pon dah takdak barulah tehegeh hegeh aku nak belajaq buat...pahtu merambu ayaq mata teringat...uuuwwwwaaaa...tulih ni pon dah begenang ayaq mata...sob sob sob.

      Delete