sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Monday 4 November 2013

GULAI MAYONG MUSANG BERJANGGUT

assalamualaikum...ai tawan2....mmmm rini nk uplod menu semalam...ari sabtu masak nasi ujan panas n ayam masak merah..malas la nak uplod dah jemu menu tu..ok..semalam aku betul2 teringat kat arwah mak aku...gulai rempah giling dia perghhhhh....jilat kaki la aku cakap...dulu masa arwah mak menggiling rempah ..aku buat tak heran je walaupon aku jeling bahan2 yg dia guna..maklomla pengulir..haaa kan...sebab arwah abah terlalu cerewet dalam semua hal menyebabkan arwah mak adalah orang yang paling terhebat disisinya..tangan mak memang power..semua boleh buat dari menjahit,,memasak,,menggubah..menanam..mengemas..semua tiptop...teringat dengan 1 menu arwah mak yang paling arwah abah suka dan menjilat jari...gulai rempah giling...haaaaa nak tau kenapa aku boh tajuk musang bejanggut??..sebabnya nak buat rempah sendiri ni kerna byk prosesnya..pertama pemilihan bahan2 terpilih terbaik dari balang...keh keh keh...ok jom kita tengok..


nilah anta bahan2 yg digunakan untuk rempah buatan sendiri kita yer antaranya cili kering bawang merah bawang putih halia jintan putih/manih ketumbar...utk pengetahuan u all..ketumbar atau rempah biji yg bulat2 tu ada 2 jenis tau ..1 yg bulat kasar 1 yg bulat kecik2..untuk wat rempah ni seeloknya rempah yg kecik...yg dlm gambo tu yg beso sbb rempah biji yg kecik abih plok kat kdai mamak pasar selayangtu..takpelah...1 lagi bahan penting yg x der dalam gambo tu ialah kunyit idup...memang kat stok peti ais aku dah habos so kita pakai hat serbuk je lah yer....ha kan macam musang berjanggut dah pagi2 aku milih rempah...


pagi2 pak aji aku dah bawak balik ikan mayong n ikan sembilang..katanya.."cu..ang masak la apa pon ..abah tak kesah"...memandangkan aku cuti semalam mulalah pala hotak aku ligat..dan2 teringat arwah mak punya gulai remaph giling....arwah abah dulu kalau beli ja ikan yg sedap2 n yg mahal2 skit mesti arwah mak menggiling rempah..bebaloi katanya..so aku pon memulakan lah xtvt merempah...mmm x sedap kalau tak di bagi kawan gulai ni...jom tgk sapa lah agak2nya couple si mayong ni..


haaaa nila cauplenya...ubi kayu rebus...bila dah kembang tos dan sejukkan kan...selepas itu proses menggiling rempah...disebabkan batu giling umak mak aku ni dah berpindah alamat ke rumah kakak aku di segamat johor..makanya...aku kena blender je lah kan kan kan...nmpak tak taktik tu..hahahah...ok rendam cili kering dgn air panas..rempah 3 jenis td tu pon dgn air panas...dakam masa setengah jam..tapis dan blender dulu cili kering dan rempah kasar tadi sehingga betol2 lumat..untuk menambahkan kelumatan rempah tadi..camporkan 2 sudu bsr myk masak dlm blender beserta air ye..bila dah betul2 lumat baru masukkan bawang dan halia..blend lagi sehingga btul2 lumat..


nila hasil rempah yg siap di blender tadi..pastikan betul2 lumat tau..sebaik baik rempah yg terbaik sampai takder bijik langsung..hingga rempah tu sampai jadi tepong....aku punya kat atas tu pon masih ada gak jintan2 yg tak hancor...hehehe...xpe...lain kali tambah masa lagi blender tu k...lepas ni kita tumisla...


tumis la macam biasa rempah tu..masukkan daun kari dan pastikan rempah betul2 garing, masukkan air asam jawa...selepas itu masukkan ikan...haaa sembilang pon ado tuh...biar mendidih seketika masukkan santan....dengan api yg sederhana...biar mendidih...sementara itu....




mmm..belek2 dalam peti ais jumpalah 3 tongkol jagong ni...rebus sudah..bubur sudah..cucur pon sudah..haaaa nk tau apa menu feveret aku dgn jagung ni....telor dadar jagung..salah 1 feveret aku tau...cam biasa je cam kita buat tlo dadar..hiris nipis2 jagung tu bohla bawang, cili merah n garam
pastu kita bohla telor..untuk 3 tongkol jagung tu aku boh 5 biji telor...so kita goreng la ...

taraaaaaa...camtulah telo dadar yg dah siap...ok kita tengok apa citer gulai mayong kita tadi...



jeng jeng jeng...tulah dia gulai mayong sembilang rempah buatan sendiri, telo dadar jagung, ulam bendi celor n kubis, ikan kedera/belanak goreng dan sambal belacan...selamat menjamu mata...masyak dari hati..masyak dengan iman..syuka syuka syuka hati lah anak nak masak apa pon..hehehe ok...c u next entry..bebaiiii....

No comments:

Post a Comment