sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Monday 25 November 2013

OH MY LAKSAM...

assalamualaikummmmmmmmm....haaaa hamek ko pjgnye salam aku kan...lama plok rasanye tak menjengah kat dapor mletop aku nih...hhmmm bukannya tak dak menu dah...x dak masa yg sesuweiii gituhhh..so kali ni aku x mau buang masa aku nak share ngn u all menu aku semalam tau...jgn x cayoooo akok ko nih buat laksam klate...hok aloh demo...kah kah kah...sampai angin R la ni...tingin dah lama x buat sendiri ..ok jom kita mula...


kita bancuh badannye dulu...tepong beras cap teratai..semalam aku bancuh separuh peket je..campor 4 sd besaq tpong gandum..sedikit garam..bancuh dgn air suam yg betul panas suam..bukan suam kuku yer...bancuh secair adunan ketayap dan camporkan 4-5 sd besar minyak masak dlm adunan td yer..sementara itu panaskan kukusan dan sediakan tuduk periuk dlm kuantt yg agak byk la..sebab proses mengukus akan berulang ulang yer..


sapukan sedikit minyak atas tudung tu dan panaskan dlm 2 minit..kalau x nak sapu minyak pon x pe sebab dlm adunan tadi kan dah boh minyak....amil sesenduk adunan dan tuang atas tudung periuk sampai line tepi tu saja yer..ratakan dan tutup..kukus selama 3 minit je...


taraaaaaaa...tulah tepong yg dah masak angkat dan sejukkan dulu yer...


bila dah sejuk...keluarkan tepong tadi dengan pisau dan gulung je sampai dia keluar habis...ulang proses tadi sampai semuanya habis yer..


nilah tepong yg dah siap dikukus...sejukkan dahulu..sementara itu jom kila layan kuah dia plok


macam kuah laksa biasa gak...rebus ikan dengan asam keping dan garam..untuk ini aku gunakan 10 eko ikn kembong...nak sedap ikan sadin benaqnya tp bajet nak abiskan stok peti ais..belasah jela..hehehe...bila masak angkat dan pisahkan isi dari tulang2 nye...


wajiblah ada bahan penyedapnye kan..aku guna bawang merah bawang putih 2 ulas je sedikit halia dan lengkuas..bunga kantan utk mewangikan kuah tu...lada hitam dan bahan utama yg membezakan laksam dan laksa ialah santan...so untuk 10 eko ikan tu aku gunakan 2 kotak santan kelapa yg kecik tu...heheheh biasala dok kat pekan ni bila teringin sesangat guna bahan yg sedia ado jer...blend bahan kat atas tu dan masukkan dalam kuah laksam kita...


nila hasilnya bila dah masukkan kesemua bahan2, isi ikan dan juga santan...rebus sampai mendidih...lada hitam tu seeloknya tumbuk kasar yer..masukkan garam gula dan asam keping...secukup rasalah...









































ok untuk xcessori tambahannya aku guna ulam2 yg segar dari pasar selayang seperti kacang pjg,timun,bunga kantan dan juga timun..potong halus halus ulam tu yer dan sambalnye cili hidup dan bawang saje...aku rendam dulu cili masak tu dgn air panas.. blend pon guna air suam yer nak elakkan sakit perot sebab mentah kan...ok rasanya dah complete laksam kite blehla dihidang


inilah hasilnye LAKSAM versi selayang..cam besa..masak dari iman..masak dgn hati..syuka syuka syuka hatilah aku nak masak apa pong...hahahahha...c u nexy entry..selamat menerai...bebbbaaiiiii





No comments:

Post a Comment