sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Tuesday 22 October 2013

UBI KAYU vs TERONG PIPIT

Assalamualaikum....aii tawan2...suka suka suka hatilah nak tulih apa...hahahaha...hari ni nak share menu aku ari selasa lepas....mmm balik je dari keje kakak aku bagitau yg my bff aku ada bagi terung pipit...haaaaaaa...aku ni dah lama tak menyambal terong pipit....hmmmm mulalah pala hotak aku ligat nk ke dapo hahahaha...mmmm dah nantok di sorong bantal..macam tau2 plak pasangan cik terong comei ni kan...nila jodoh namanya...kebetulan plak sepupu aku dari rawang bagi ubi kayuuu aaaaaaaa....sedang elok la kan.....


mmmm nendia lah terong n ubi kayu yg di maksudkan....so...proses menyiang laaa...


hahahaha nampak tak dayang2 yg menolong aku suma bawah umur tuh...sementara nunggu waris2nye menjempot biasala...suka sangat menolong wancu kan...dalam gambo ni memang la kemas je tapi behind de scene benonye begolek merata rata trong aku tuhhh...huhhh sabo jela....punya taat dak tecik tu dari kiri si khalif..alias..izzul n yg tengah yoga tutup mata tu si umar...next project


kita rebus ubi kayu tadi n selebihnya kita....


kita goreng kita goreng...1 petua aku nak share dgn u ollsss...kalau nak hasil gorengan ubi kayu,sukun,keladi,pisang muda lagi sedap rasanya...tumbuk bawang merah n putih separuh lumat dan garam kunyitkan sekali bersama ubi tadi dan gorengla sampai garing...hhmmmm hasil gorengan anda akan lebih gebu rangup dan crispy dgn kriuk2 bawang goreng tadi hmmmm memang yummy....sementara menanti ubi rebus masak.....


kita menyambal la terung pipit tadi...selalu aku campor udang kering..lagi ummpphh...tapi stok udg kering habih so aku guna ikan bilis je....


taraaaaaaaaaa....nilah masanya untuk mengap...palagikkk...ubi rebus n ubi goreng cicah sambal terong pipit...perghhhhh pecah peloh malam2 bak ang....hahahah...sambal tu aku tak keringkan sangat sbb nk cicah ubi kan...biala basah2 sikit


dan ini adalah bekalan buat sahabat ku junainah yg bagi terong ni...upenye terong pipit tu dari mem bos dia..so kena bagi 2 tupperware kan...x kisah la tuh sbb memang banyak terong to...so cam biasa masak dari hati masak dari iman..suka suka suka hatilah nak masak apa pon hahahahaha c u next entry..bebaiiii

1 comment:

  1. Wahahah...untunglah ramai dayang2 datang duk nolong yerkkk...hihihihi...tak de yang buat peluru berpandu ker terong2 tuh semua?...aiii..makin ngancam selera la menu2 sis kita sorang nih...ngancam liur jerr duk tengok ubi tu ngan sambal terung...sedap gilerrr apatah lagi masak dari hati masak dengan iman bak kata Chef Ammar tu kan?...amatlah suka...suka...suka hatiku nak makannyerr tapi jauh la pulak nak ngendeng...deng..deng..dengggg...hahaha...telan liur jer la nampaknyerr...apa pun teruskan mengasapkan dapur2 anda kerana ku tetap terbau aroma enaknya masakanmu di sana...:)

    ReplyDelete