sedetik lebih

ahlan wasahlan

halwa telinga

Monday 16 September 2013

NASI ARAB HARI MALAYSIA....

asalamualaikummmm...aii tawan2 cumer...rini cek nak letopkan dapoq cek lagi...sempena ari 1 mesia ni ada request dr anak2 buah ni ...nk mkn nasi arab lo plok....so...aku pong dgn besemangat 1 mesia ni pong dari pagi dah masuk dapor untuk mengumpulkan bahan2 yg terlibat....apa lagikkkkkkk.....


1st step kite rendam beras dulu...mmm nak share ngn kawan2 selama aku masak ns minyak n nasi arab ni dh byk beras aku cuba tp setakat ni beras yg terbaik adalah beras faiza basmathi moghul PARBOILED...plastiknya kale oren 5kg rm48. Aku cari kat giant bt caves je ada kalo kat tesco mahal rm53...ntahla nape beza2 plak...so kita rendam la dulu lagi lama rendam lagi cantik...sementara aku menbasuh n proses ayam daging n bahan nasi so lama la skit beras tu snorkling ahaksss!!...


haaaaaaaa....nendia ayam yg dah dibedak dan diturap dgn rempah2 terpilih...cili kering tomato bwg putih jintan putih n manis ketumbar n minyak zaitun jgn lupa garam ni memang resepi aku olah sendiri suke2 ati masak dari hati masak dgn imannnn bak kate cheff amar tv hijrah tu.....bila dah siap bedak cenggini soooooo....kite bako kite bakoooo...





























ni plak daging bako yg sama je bedaknya...mmm ank buah aku si angah tu x mkn ayam so ni panggu dia lah hehhehehe...so lepas ni kita mula dah nak masak nasi...gambo seterusnya...


nila bhn2 tuk tumisan ns arab aku bwg beso bwg putih rempah 4 sekawan kismis buah limau kering n cili hijau...ni antara bhn2 asas tuk nasi arab..arab ni x pakai halia dlm tumisan beza dgn ns minyak or ns ayam kita...mmm 1 benda yg aku nk share kalau ns arab yg pior dorang akan pakai minyak zaitun n sapi masa tumisan dan yogurt,...tapi aku punya ns arab ni simple je n buah yg bulat2 tu lah limau nipis yg dikeringkan..memang pak arab ni pakai masa menumis...aku ni suka bertanya tanya kalau resepi yg aku cuba nk cabar diri tuk masak...hehehe...rempah tu pulak rempah mandy aku beli kat kedai arab cokit...sanggup tu redah ujan ribut semata mata nak cari rempah arab tu..so masuk je kedao arab tu suma ada bhn2 dari timur tengah...nasi arab ni plak lain daerah lain resepinya..ada ns arab yaman,ns arab abu dhabi, ns arab syria...yg resepi aku ni ns arab selayang...keh3x...so aku pon beli 2 perasa mandy dan kabsah...yg aku masak ni rempah mandy...so jom kita mula masak...


proses menumis aku pakai 3 sudu besar myk sapi...


taraaaaaaaa....nasi aku pon dah nak kering so aku taburkan daun pudina atasnya...pastu tutup leeerrrr


haaaaaaa...nila sambal arab yg ala2 kat kedai arab tu namanya sos salatah...antara bahan2 yg terlibat tomato,cili api,bwg putih, daun ketumbar, perahan lemon garam dan gula..blend kan sume dgn perahan lemon dan sedikit air saja jgn cair2 sgt..pastu garam n gula suka2 hati lah...kannnn


taraaaaaaaaa....nila hasilnya nasi arab aku yg tak berapa nak arab...alhamdulillah licin piuk n suma ank buah dapat makan...selamat HARI MALAYSIA....c u next entry...bubaiiiiiiiii

2 comments:

  1. Wahukkkkk...menggila sodap tuhhh...meleleh air liur nz pas2 domam nih tengok ayam bergolek2 atas pemanggang tuuuu...beras yang Ainnur guna tu cam besar la...nanti nak try cari laaa...nz suka beras panjang yang orang guna nampak cun tuh tak tau brand apa...huhuhu...nasi mandey Ainnur pun lom ngetest lagi..tunggu bebaik sakit gigi dulu kot?....ahahaha...kantoi bebeno skang nih...tak dan nak masak-masak dari hati dengan iman dah...kalau masak sakit2 gigi ni masak dengan hamuk jadinyer...ekekeke...nih tak leh tido la duk nyusup kat blog Ainnur pepagi nih...hihihi...pepunnn...all the best okay!...jumpa lagi..ada masa nanti nz hinggap lagi sini...tak dan nak ninjau2 sangat line cam nazak jer skang nih...:))))

    ReplyDelete
  2. CT Nurza hehehehehe...tq la nz sudi jengok2 dapor ainur ni....nila kebahgiaan ainur nz...masak n masak n masak....apa lagi nak buat kan selain menulis pon x nampak jugak hasilnye masak jugak yg lebih menonjol hahahahha....ye ye ye tgh sakit gg tu jgn di layan masak memang kelaut imannye hahahaha ok nanti nz cari beras faiza basmathi PARBOILED tau...beg dia kale oren ada tali...kat giant besar ada dia jual 5kg rm 47 camtulah..dia x jual sikit2...nanti nz cari la k...mesti jumpa punye cari yg ado perkataan PARBOILED tu beras dia memang cantik n pjg2...misss u sis

    ReplyDelete